0

RANKING MIAST I GMIN
PRZYJAZNYCH ROWERZYSTOM

miast i gmin w rankingu

ZOBACZ RANKING MIAST I GMIN

Mówią o nas:

Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości korzystania z roweru w polskich miastach i gminach.

 

Ich wyniki tworzą Ranking Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom i nakreślają wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających z rowerów. Umożliwia to wsparcie argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.

Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości korzystania z roweru w polskich miastach i gminach.

 

Ich wyniki tworzą Ranking Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom i nakreślają wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających
z rowerów. Umożliwia to wsparcie argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.

Czy jazda rowerem
w Twojej miejscowości sprawia radość, czy jest raczej źródłem stresów?

Czy Twoje miasto/gmina odnosi się z sercem do ruchu rowerowego?

Zbieramy opinie mieszkanek
i mieszkańców o warunkach
do jazdy rowerem. Pomagamy samorządom lepiej odpowiadać na ich potrzeby.

Badania Klimatu Rowerowego / Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA)

Badamy warunki
do jazdy rowerem
w polskich miastach
i gminach

Badania Klimatu Rowerowego są realizowane w Polsce przez stowarzyszenie samorządowe
Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Badania przeprowadzane są według rozwijanej od 1998 roku metodologii Fahrradklima-Test.

Badania Klimatu Rowerowego są realizowane
w Polsce przez stowarzyszenie samorządowe
Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Badania przeprowadzane są według
rozwijanej od 1998 roku metodologii
Fahrradklima-Test.

Badania są realizowane 
w cyklu dwuletnim według sprawdzonej metodologii.

Narzędziem badawczym jest ankieta w wersji on-line zawierająca 27 pytań podzielonych na
5 obszarów tematycznych oraz pytania metryczkowe i dodatkowe.

 

W celach porównawczych z badaniami przeprowadzanymi w tej samej metodologii w innych europejskich krajach, przyjęta skala ocen zakłada, że 1 jest oceną najwyższą, a 6 oceną najniższą.

Narzędzie badawcze i skala ocen

Etap zbierania ankiet

Wypełniając ankietę, osoby korzystające z rowerów oceniają swoje lokalne środowisko rowerowe, jako eksperci w zakresie codziennych podróży. Wypełnić ankietę może każdy, niezależnie od wieku, płci, czy tego jak często korzysta z roweru.

Zgłoszenie miast
i gmin do udziału

Wszystkie miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców są włączone do badania automatycznie. Miasta i gminy poniżej
50 tys. mieszkańców mogą zgłosić
chęć bezpłatnego udziału w badaniu (zgłoszenia dokonuje urząd miasta/gminy).

 

Samorządy dystrybuują informację
o przeprowadzaniu badania w swojej miejscowości wśród swoich mieszkańców.

DO 50 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 50 ankiet

 

OD 50 DO 100 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 100 ankiet


OD 100 DO 200 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 150 ankiet

 

OD 200 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 200 ankiet

Abyśmy mogli opublikować wyniki dla danej miejscowości, wymagane jest zebranie minimalnej liczby ankiet, co stanowi próg metodologiczny. 
W przypadku nie osiągnięcia progu, wyniki dla danej miejscowości nie są publikowane.

Próg metodologiczny

MODUŁY: OBSZARY TEMATYCZNE OBJĘTE BADANIEM

1. Rower i klimat ruchu drogowego

w naszym mieście/naszej gminie...

 

  • Jazda rowerem stresuje, czy
    jazda rowerem sprawia radość

     

  • Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
    rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego

     

  • Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
    rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
     

  • Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
    jazda rowerem jest promowana

     

  • Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
    media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście

2. Wartościowanie korzystania z rowerów

w naszym mieście/naszej gminie...

 

  • Jazda rowerem stresuje, czy
    jazda rowerem sprawia radość

     

  • Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
    rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego

     

  • Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
    rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
     

  • Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
    jazda rowerem jest promowana

     

  • Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
    media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście

3. Bezpieczeństwo osób korzystających
z rowerów

w naszym mieście/naszej gminie...

 

  • Jazda rowerem stresuje, czy
    jazda rowerem sprawia radość

     

  • Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
    rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego

     

  • Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
    rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
     

  • Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
    jazda rowerem jest promowana

     

  • Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
    media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście

4. Komfort jazdy rowerem

w naszym mieście/naszej gminie...

 

  • Jazda rowerem stresuje, czy
    jazda rowerem sprawia radość

     

  • Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
    rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego

     

  • Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
    rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
     

  • Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
    jazda rowerem jest promowana

     

  • Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
    media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście

5. Infrastruktura i sieć udogodnień
do jazdy rowerem

w naszym mieście/naszej gminie...

 

  • Jazda rowerem stresuje, czy
    jazda rowerem sprawia radość

     

  • Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
    rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego

     

  • Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
    rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
     

  • Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
    jazda rowerem jest promowana

     

  • Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
    media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście

Poniżej prezentujemy ogólnopolski raport z wyników badań na podstawie trzech edycji Badania Klimatu Rowerowego (2020, 2022, 2024).

Poniżej prezentujemy ogólnopolski raport z wyników 
badań na podstawie trzech edycji Badania Klimatu Rowerowego (2020, 2022, 2024).

WYNIKI BADAŃ W POLSCE

Twój e-mail
Wyślij
Wyślij
dziękujemy
PROSZĘ PODAĆ ADRES E-MAIL

POBIERZ PEŁNY RAPORT OGÓLNOPOLSKI

Aby pobrać pełny raport ogólnopolski
z Badania Klimatu Rowerowego 2024 podaj swój adres e-mail. Jednocześnie zapisujesz się do naszego newslettera.

Podanie adresu e-mail jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) z siedzibą w Gdańsku 80-861, ul. Jana Heweliusza 29, w celach: przesyłania newslettera, informowania o wydarzeniach, projektach i działaniach stowarzyszenia, działań promocyjnych i marketingowych związanych z aktywną mobilnością. Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu oraz cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Dane będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody. Kontakt do inspektora ochrony danych: iod@mobilnosc.org

LICZBA MIEJSCOWOŚCI

ŚREDNI WYNIK
W POSZCZEGÓLNYCH PYTANIACH NA PRZESTRZENI LAT

WYNIK — LINIA TRENDU

0,00

0

Liczba respondentów:

Średni wynik:

2020

0,00

0

Liczba respondentów:

Średni wynik:

2022

0,00

0

Liczba respondentów:

Średni wynik:

ZMIANA OCENY NA PRZESTRZENI LAT

2024

LICZBA RESPONDENTÓW

RANKING MIAST I GMIN

PRZYJAZNYCH ROWERZYSTOM

2024

Wyniki w kolejnych grupach opublikujemy już wkrótce!

Grupa powyżej 200 tys. mieszkańców

Fot. ZTP w Krakowie

WYNIK: 3,14

KRAKÓW

III NAJLEPSZY WYNIK

Fot. Marek Makowski/ZDM w Poznaniu

WYNIK: 3,08

POZNAŃ

II NAJLEPSZY WYNIK

Fot: Bartosz Bańka/Polska Unia Mobilności Aktywnej

GDAŃSK

WYNIK: 2,97

I NAJLEPSZY WYNIK

WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE

Grupa 100-200 tys. mieszkańców

WYNIK: 3,68

OLSZTYN

III NAJLEPSZY WYNIK

WYNIK: 3,66

GLIWICE

II NAJLEPSZY WYNIK

TORUŃ

WYNIK: 3,49

I NAJLEPSZY WYNIK

WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE

Grupa 50-100 tys. mieszkańców

WYNIK: 3,49

KONIN

III NAJLEPSZY WYNIK

WYNIK: 3,43

STARGARD

II NAJLEPSZY WYNIK

TCZEW

WYNIK: 2,71

I NAJLEPSZY WYNIK

WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE

Grupa do 50 tys. mieszkańców

WYNIK: 3,49

KONIN

III NAJLEPSZY WYNIK

WYNIK: 3,43

STARGARD

II NAJLEPSZY WYNIK

TCZEW

WYNIK: 2,71

I NAJLEPSZY WYNIK

WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE

Imię i nazwisko
Twój e-mail
Wybierz swoją rolę
Miasto/gmina
Nazwa instytucji/urzędu/firmy (jeśli dotyczy)
Treść wiadomości
Wyślij
Wyślij
Wiadomość wysłana — dziękujemy
Proszę wypełnić wszystkie pola

KONTAKT

Wysłanie wiadomości jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) z siedzibą w Gdańsku
80-861, ul. Jana Heweliusza 29, w celu obsługi przesłanej korespondencji. Masz prawo dostępu do swoich danych,
ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu oraz cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Dane będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody. Kontakt do inspektora ochrony danych: iod@mobilnosc.org

Najczęściej zadawane pytania

Kto może zgłosić miasto/gminę
do badania?

Miasta i gminy powyżej 50 tys. mieszkańców są włączone do badania automatycznie.

 

Miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców mogą zostać zgłoszone do udziału przez osobę pracującą w urzędzie miasta/gminy. Osoba ta zostaje wówczas koordynatorem badania z ramienia danego samorządu.

Czy udział miasta/gminy w badaniach jest płatny?

Udział miast i gmin w badaniu jest bezpłatny.
Nie pobieramy od samorządów żadnych opłat
z tytułu uczestnictwa w badaniu. Badania realizujemy nieprzerwanie od 2018 roku ze środków własnych Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA), ogólnopolskiego stowarzyszenia samorządowego działającego
na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu.

Jak mogę włączyć
się w Badania Klimatu Rowerowego jako mieszkanka
/mieszkaniec?

Możesz promować zbieranie ankiet wśród swoich sąsiadów i znajomych, na przykład poprzez posty w mediach społecznościowych. Jeśli działasz w organizacji rowerowej, możesz promować badanie wśród swojej lokalnej społeczności rowerowej. Od początku istnienia badań z powodzeniem współpracujemy z organizacjami rowerowymi w wielu polskich miastach.

Jak mogę włączyć się w Badania Klimatu Rowerowego jako firma?

Jeśli Twoja firma wspiera ideę zrównoważonego rozwoju, odezwij się do nas – przygotujemy dla Twojej firmy dedykowaną ofertę partnerską
i wspólnie zastanowimy się, jak możecie włączyć się w naszą inicjatywę.

Badania Klimatu Rowerowego to największy projekt badający subiektywne odczucia osób korzystających z rowerów w polskich miastach i gminach.

Realizujemy je nieprzerwanie od 2018 roku ze środków własnych Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA) – ogólnopolskiego stowarzyszenia samorządowego działającego na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu.

 

Wierzymy, że jakość życia mieszkanek i mieszkańców zależy także od tego, jak poruszamy się po naszych miastach i gminach. Zapraszamy do współtworzenia tej zmiany. Wasze wsparcie i zaangażowanie mają znaczenie – razem możemy odpowiadać na wyzwania współczesności i budować lepsze warunki życia.

Zapisując się wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych.
Klauzula informacyjna

Twój e-mail
Wyślij
Wyślij
dziękujemy
PROSZĘ PODAĆ ADRES E-MAIL

Zapisz się do naszego newslettera! Otrzymasz informację o starcie kolejnej edycji badań.

INFO@ROWEROWYKLIMAT.PL

LINKEDIN

FACEBOOK

© 2018-2025 POLSKA UNIA MOBILNOŚCI AKTYWNEJ (PUMA)